dinsdag 17 februari 2015

Wethouder Olij: Hondenbeleid en de verkiezingen komen eraan

De raad moet zich in maart definitief gaan uitspreken over hondenbeleid in de gemeente Oostzaan. Tijdens de verkiezingen was het voor D66 een speerpunt: de hondenbezitter moet zijn eigen verantwoordelijkheid nemen om de overlast van hondenpoep tegen te gaan. Om dit te doen moet de gemeente betere voorzieningen aanbieden dan nu het geval is. In iedere wijk moet een hondenpoepbak komen. Bij de afgelopen begrotingsbehandeling is ondanks dat er weer een bezuinigingsslag gemaakt moest worden, gekozen om 5000 euro per jaar te investeren in hondenbeleid. Dat is niet voldoende om alle ambities direct waar te maken, maar we kunnen het probleem in het dorp er aardig mee verzachten.

Op weg naar het gemeentehuis wordt ik er vaak genoeg op aangesproken. Het lijkt een klein onderwerp, maar voor hondenbezitter en gebruiker van speelplaatsjes is dit echt iets dat leeft. Mensen die hondenbelasting betalen mogen daar immers wel iets voor terug verwachten. Wanneer de raad in maart in zal stemmen is het mogelijk om nog deze zomer de hondenpoepbakken te plaatsen. Omdat we een beperkt budget hebben moeten we hondenbezitters vragen wel zelf een zakje mee te nemen, deze hangen niet zoals in de doktersbuurt aan de bak.

Komende maand is natuurlijk ook de maand van de Provinciale Staten verkiezingen. De campagnetijd is weer aangebroken en dat is u vast niet ontgaan. In Ilse Zaal hebben we als D66 weer een kandidaat voor de provincie die niet ver weg woont (in Zaanstad). Ze is bekend met de groene gebieden, zoals het Oostzanerveld en het Twiske. Daarnaast is Ilse fanatiek hardloopster. Zo kon het gebeuren dat in het kader van de campagne ik gestrikt werd om met haar en nog meer D66 leden mee te lopen in de Diemer Cros (8,5KM). Een goede manier om positief op te vallen als partij en ook het bewijs dat politiek best gezond kan zijn. Net als tijdens de gemeenteraadsverkiezingen hoop ik ook nu weer op uw steun voor D66. Maar het aller belangrijkste, ga vooral stemmen.